Aktualności

593

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. SEMINARIUM rozpoczął kol. Szymon Lepper, przewodniczący CKMN
II. Wprowadzenia do tematyki dokonał Prezes ZNP kol. Sławomir Broniarz “ Związek Nauczycielstwa Polskiego wobec nowych wyzwań

• „Your Turn! Nauczycielskie związki zawodowe wobec współczesności” – zaprezentowanie projektu przez Dorotę Obidniak - ZNP, Koordynatora ds. współpracy międzynarodowej

• Wyzwania i strategie wobec odnowienia edukacyjnych związków zawodowych – wystąpienie prof. Howard Stevenson, Uniwersytet Nottingham

• Wprowadzanie zmian w życie – Dorien König, Niderlandy, AOb, liderka zmiany

• Organizowanie się podczas pandemii Covid-19. Wnioski z doświadczeń –
Elina Stock, Niemcy, GEW, starsza specjalistka w Federalnym Zarządzie GEW

III. Praca w grupach
IV. Przedstawienia efektów pracy grup. Dyskusja
V. Podsumowania seminarium dokonał prof. Howard Stevenson, Uniwersytet Nottingham
VI. Zakończenie seminarium

W seminarium wzięło udział ponad 70 uczestników z całej Polski / liczba miejsc była ograniczona /.
Szerszej prezentacji dokonam na spotkaniach z ogniwami ZNP na TAMS / oddziałami gminnymi w powiatach /.
Serdecznie podziękowania dla organizatorów za przygotowanie seminarium na bardzo wysokim poziomie, tak pod względem doboru zaproszonych gości, jak i problematyki przedstawianych zagadnień. Słowa uznania kieruję pod adresem uczestników seminarium, którzy w części warsztatowej wykazali się nie tylko wiedzą związkową, ale również znajomością problemów, potrzeb organizacji i jej członków. Wymiana doświadczeń w działalności związkowej „młodych” działaczy związkowych była imponująca i zapewne stanie się impulsem w poszukiwaniu atrakcyjnych metod i form pracy aktywizujących ogniwa związku do pracy na rzecz rozwoju naszej organizacji .

592

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MEN dzieli subwencję. Opinia ZNP - projekt rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021.

Według ZNP, ministerstwo edukacji dzieląc subwencję oświatową na 2021 r. nie uwzględniło podwyżek dla nauczycieli.
Subwencja oświatowa dzielona jest między samorządy z wykorzystaniem specjalnego algorytmu oraz ponad 70 wag, które zwiększają lub zmniejszają pulę pieniędzy należących się poszczególnym szkołom i placówkom oświatowym z tytułu warunków, w jakich funkcjonują. Chodzi np. o wielkość szkoły, liczbę uczniów z różnymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czy uczniów należących do mniejszości narodowych lub etnicznych.

Generalnie, szkoła dostanie na ucznia w 2021 r. ok. 6110 zł (to tzw. finansowy standard A0, czyli o 3,2 proc. więcej niż dotychczas (tj. o 192 zł). Kwota ta jednak w przypadku poszczególnych placówek zostanie skorygowana właśnie przy użyciu wspomnianych wag.

Według ZNP, finansowy standard A jest zbyt mały i “nie gwarantuje prawidłowego zabezpieczenia finansowania zadań oświatowych w sposób umożliwiający zabezpieczenie prawidłowej ich realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego”. Związek przypomniał, że w 2020 r. finansowy standard A wzrósł o 7,5 proc., czyli – proporcjonalnie – ponad dwa razy więcej niż ma pójść w górę w przyszłym roku

591

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki ankiety ZNP nt. warunków zdalnej edukacji i pracy.

Związek Nauczycielstwa Polskiego przeprowadził w dniach 11 – 20 listopada 2020 r. ankietę wśród nauczycieli dotyczącą warunków edukacji zdalnej – 5 pytań, w której wzięło udział 8,107 nauczycieli.
1. 73% nauczycieli pracuje na własnym sprzęcie;
2. 31% nauczycieli nie uczestniczyło w szkoleniach w zakresie zdalnego nauczania;
3. 85% nauczycieli poświęca na pracę zdalną powyżej 40 godzin w tygodniu;
4. prawie 43% respondentów zwraca uwagę, że dyrektorzy szkół nie skorzystali z możliwości skrócenia zajęć do 30 minut.

WNIOSKI :

- bez wątpienia fakt ten wpływa na zachwianie równowagi ilości czasu spędzanego przez ucznia przy komputerze
- brak systemowych rozwiązań ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie nauczania zdalnego.

590

 

 

 

 

 

 

 

 

  Pytamy ministra edukacji o jego wypowiedź dot. podwyższenia pensum

Pan Przemysław Czarnek
Minister Edukacji i Nauki

Związek Nauczycielstwa Polskiego z niepokojem przyjął Pana wypowiedź podczas VI Nadzwyczajnego Zjazdu Klubów „Gazety Polskiej” dotyczącą zmian w szkolnictwie. Szczególnie groźnie zabrzmiała zapowiedź ograniczenia doskonalenia zawodowego nauczycieli. Stwierdził Pan między innymi, że nauczyciel nie potrzebuje dokształcania – to jest absolutnie sztuczny twór, a jednocześnie burzący jego wykształcenie gruntowne.

Mówił Pan również o redukcji etatów w oświacie i obniżeniu wynagrodzenia nauczycieli, którzy mają dziś godziny ponadwymiarowe. Poruszył Pan również kwestię podwyższenia pensum dla nauczycieli.

Zdumiewa fakt, że tego typu zapowiedzi dotyczące 600 tysięcy nauczycieli prezentowane są na zjeździe klubów „Gazety Polskiej”, a nie na forum sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz posiedzeniu Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty. Odczytujemy to jako kolejny przykład lekceważenia środowiska nauczycielskiego.

Pana wypowiedź wymaga wyjaśnień. Dlatego zwracamy się o pilne odniesienie się do poruszonych kwestii i przedstawienie harmonogramu prac Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli.

Z poważaniem,

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

589

 

 

 

 

 

 

 

 

 List do osób, które nadal pracują bezpośrednio z dziećmi

Stanowisko ZG ZNP i pismo do Premiera w sprawie funkcjonowania oddziałów przedszkolnych

Drogie Koleżanki!
Drodzy Koledzy!
Kierujemy ten list – przede wszystkim do nauczycieli i nauczycielek wychowania przedszkolnego, świetlic, szkół i placówek specjalnych oraz pracowników tychże – czyli do osób, które w czasie drugiej fali pandemii pracują bezpośrednio z dziećmi i uczniami w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.

Jesteście ważni. W tym trudnym okresie wykonujecie bardzo ważną i potrzebną pracę! Należy Wam się szacunek i podziw, ale też bezpieczne warunki pracy.

My doceniamy Waszą rolę! Rozumiemy też Wasze obawy i strach związany z codziennym wyjściem do pracy. Rząd – nie kierując Was na zdalną pracę – nie zapewnił Wam bezpiecznych warunków w miejscu pracy ani dostępu do testów czy szczepień.
Jako związek zawody występujemy w Waszej obronie. W obliczu dramatycznego wzrostu zachorowań na COVID-19, kolejny raz domagamy się od rządu podjęcia zdecydowanych działań, które zapobiegną dalszemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa wśród dzieci i pracowników przedszkoli.

W związku z powyższym żądamy:

- wprowadzenia regulacji uprawniającej dyrektora do zamknięcia przedszkola, w tym także oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole, bez zgody sanepidu w sytuacji, gdy dalsze funkcjonowanie placówki zagraża bezpiecznemu pobytowi dzieci i pracowników,

- objęcia kadry pracującej bezpośrednio z dziećmi bezpłatnymi testami,

- zapewnienia środków ochrony, w tym rękawiczek jednorazowych i maseczek.

Ponadto domagamy się przyznania:

- dodatku na zakup sprzętu do prowadzenia zdalnego nauczania,

- dodatkowych środków finansowych dla samorządów ponoszących nieprzewidziane koszty związane z wyposażeniem placówek w sprzęt ochrony osobistej i środki higieniczno-sanitarne,

- opracowania wytycznych przeciwepidemicznych, które określą m. in. dopuszczalną liczbę dzieci w oddziałach przedszkolnych.

Za bulwersujący uznajemy fakt braku należytej troski ze strony rządzących o życie i zdrowie nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach.

Związek Nauczycielstwa Polskiego

O nas

Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) – związek zawodowy pracowników oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Należy do Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Okręg Pomorski ZNP.  Elżbieta Markowska - prezes okręgu pomorskiego ZNP od 2002 - nadal

Ile osób jest Online

Odwiedza nas 207 gości.

Licznik odwiedzin

323583
Dzisiaj46
Wczoraj75
W tym tygodniu483
W tym miesiącu1693
©2024 ZNP Okręg Pomorski. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Search

facebook_page_plugin